Saturday, January 05, 2013

Hikayat perchentaan peperiksaan Sang Hokage Koqdiang bersama Luffy si budak getah di Planet Namek.
Pena: Pemuda Skema Sikat Tepi

**maaf  jalan cerita asal tlh tersangkut di bhgn imigresen akibat terlebih muatan sbyk 79 mg . sekian.

DENGAN NAMA YANG MAHA ESA.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّد

AMARAN KERAS DAN KONKRIT!

Dilarang meniru sebarang bentuk gaya penceritaan dan balaghah yang digunakan kerana ia sungguh kemas, bergaya serta stailista untuk ditulis dalam espiyem bagi calon-calon yang terdesak mahu A campur. Kerisauan ini diserlahkan kerana ia bakal menggugat kesejahteraan penanda-penanda kertas espiyem.

Situasi 1
Tempat: Dewan Peghiksa
Di satu sudut bucu penjuru dewan, hati kecik seseorg telah berbisik ketika membaca soklan ke 27 (tapi belom bace abis lagik soklan). Dengan yakin dan nekad desis kalbunya...
“Soklan ni kacang je. Aku dah buat 39 kali dlm buku 555 kuning aku. Betol sume plak 2. Wahai dunia dan isi alam, lihatlah aku jawab soklan yang sekeping kek ni. muahahaha”.(ditegaskan semula,ini desis hati)


Tiba-tiba...
“aik, ape jawapan dia ha? C kn? Eh, B cam btol jugak. Tp dlm buku 555 aku ghase aku jawab D. Konpius pulak aku.”                     

*tetibe je bekgraun muzika,  situasi; bangfes.

Dan mulalah tengok kiri, kanan, atas, bawah, depan dan belakang. Ini bohong. Dalam exam tak leh tengok belakang la. Disyaki menighu lorh.

“ Wahai ilham kuseru dikau ke mari mendampingiku.....bla bla”

Situasi 2
Tempat: Dewan peghiksa yang sama. Insan yang sama. Tapi baju petak-petak. (ini hari Senin, yang kat atas hari Khamis)

Di satu sudut....bla bla...sama je macam ayat kat atas.

“Tajuk ni aku bace skali lalu je la. Nak skip ke tak nak? Skip ke tak nak? Redah je la. Susah-susah aku tembak je la”
Senyum sumbing sensorang.

Tiba- tiba....

“Eh, soklan ni soklan sama la yang Mat Yanggih tanye aku tadi. Alhamdulillah. aku yakin jawapan dia A. Thanks ya robb”

****************


pernah lalui pengalaman di atas?
Situasi 1 ke 2?
apa dia?
1? Eh, 2?
Biaq pi la. Hampa jawab sendighi la. Segan ceq nk tau. 

Segan= malas (dialek kedah)

“ILMU ITU MILIK ALLAH. DIA BERHAK BAGI KEPADA SESIAPA YANG DIA MAHU”


Ulasan yang ceq nak habaq kat hang...  ( eh bro, boleh cakap Key-El tak?gua tak faham la)

Baiklah.
Yang mahu disampaikan di sini ialah kadang-kadang kita sangka kita berusaha bagai nak rak
(yakni bersungguh-sungguh).
Bertapa 23 jam. 1 jam lagi tidur.
Keluar bilik hanya untuk makan, ambil wudhu dan qada’ hajat.
 (Mandi pun tidak. Musim sejuk katanya)

Sebentar. Pesal aku tulis baku abis. Siap tulis penoh lagi. Permisi untuk tulis seperti biasa, trimas.

Solat tunggang-langgang.
Baca quran kadang-kadang.
Tanggungjawab makin kurang.     (bukn semakin kurang, tapi dikurangkan, alasannya mahu periksa. ish)
Ya, betol.
Memang study leave. Cuti untuk belajaq.
Tapi perlu ke untuk cuti segalanya?
Yang dulunya solat di masjid tak tinggal.
Kini.
Solat di rumah sepanjang waktu. Lewat pula.

Huh. selamat. Lap peluh jap. Sipi lagi nak kena batang idong gua. ahaks.

“Bro, gua istiqamah. Dulu solat lewat. Kini still lewat. Bergaya bukan?”

Ptuihh. Haktuihhh.
Maaf. Saya ada kahak di tekak tadi.
Apa dia?   Sambil tangan di telinga ala-ala hak ogen.
Istiqamah? Cek balik maksod istiqomah kamu 2.
 Saya ulang. Cek balik maksod  istiqomah kamu 2. Tegas.

Ok. Balik ke punca perbahasan.
Quran yg dulunya 3 ayat,
Kini.
Tiga huruf. Alif lam mim.
 kadang-kadang satu huruf saje. Qofff.
Ujarnya, tak sempat la nak bace quran.
 Buku ijo ni ada 246 muke surat lagi nak kotam.
Memang la tak sempat.
Kalo dok ber”tuwit” memanjang,
Ber ”instakgeram” semedang,
“wasap” tak menang tangan,
“Mukabuku” dari pagi ke petang. Eh ,bukan. Dari siang ke siang.
Ye ke bukan?
Istighfar.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
dan tanye iman.

Study leave bukan lesen untuk cuti segalanya.
Cuti yang sebenar bila mana ajal menjelang.
Di kuburan bercutilah sepuasnya.
Nikmat. Yeayyy.
Azab. Nauzubillah.
Ada budak yang hanye sempat baca buku 3 jam sehari.
Berbanding yang sempat 3 kali ulang sehari. Lebong.

Lebong = dusta (dialek tganu)

Buku medic 246 ms.
246 x 3= 738 ms?
Imposibble.
 Kalo takat novel jiwang  pities wan logik jugak.
Ini buku medic. Haissshh.
Geleng kepala. Persis ‘org lama’.

Tp, kdg2 yg dibca 3 jam tu la, yg masok periksa.
Sebijij-sebijik.
Yang dibaca 3 kali ulang sehari –inisembangkenchang-
tak keluar satu pon,
Mungkin ada keluar 7 mukasurat , tapi terjadi seperti situasi 1.
Nauzubillah. Mintak jauh la.

KESIMPULANNYA:

Yakinlah dengan ALLAH sebenar-benar keyakinan,
Setinggi mana keyakinan kamu terhadapNYA lagi tinggi keyakinan yang akan diberi untukmu,
Sejauh mana kamu tinggalkanNYA, jauh lagi DIA  meninggalkanmu.
DIA tidak perlukanmu, namun kamu perlukanNYA.
Jadi, jagalah hubungan horizontal dan vertical.
Habluminallah dan habluminannas.
Hidup adalah sebuah ujian.

Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
graffiti di dinding oleh,
~pemudaskemasikattepi~

20 comments:

  1. (istighfar)

    syukran pemudakemasikatrambuttepi(?)

    anda benar2 telah membuka mata hati saya =)

    teruskan penulisan balaghah sebegini yang mempunyai 1099 makna tersirat.

    jazakallahu khairan jazak

    ReplyDelete
  2. Balaghah yang mantap. Jika ada 10 orang sebegini pastinya boleh diwujudkan dialek baru. Heh.

    Nice writing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku harap biarlah dia seorang jer y buat cam ni...
      pening pale aku na membacanyer

      Delete
  3. koqdiang - *kodiang
    xyah dok buat eja teruk sgt la pemuda skema..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. maafkan saya aminuden khalid,
      saya sangka sebutan dan ejaan di pedalaman spt sedemikian.
      selepas ni saya akan berusaha sekeras mgkn utk tidak mengecewakan penduduk2 kodiang.
      maafkan sya rakyat utagha.
      haha.


      lakaran di buku anatomy,

      ~pemudaskemasikattepi~

      Delete
  4. dak2 kodiang mne gheti whats app..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lulz.nasib bek aku asal baling. *lap peluh*

      Delete
    2. hang jgn maen kasaq...

      (bukan budak kedah)

      Delete
  5. mantap.... gaya bahasa tahap dewa.

    -pJ-

    ReplyDelete
  6. awat kodiang popular sgt nih? tp bes la.. 2 pollex utk pemudakemasikattepi :D

    ReplyDelete
  7. menarik! sgt sempoi dan ada maksud disebaliknya. gaya bahasa pon kemas! xsemua penulisan ada balaghah spt ini. teruskan penulisn spt ini
    jzzk..

    ReplyDelete
  8. hahaha... idea y mantap...
    penulisan y menarik dan kreatif...
    (ok, na puji cket jer, writter jgn kembang lebih2 sgt)

    koqdiang2.. haha aku lawak nama tmpat ni jer :)

    ReplyDelete
  9. sikat belah tepi ke belah tengah ke xsikat afro ke ak suka pemuda ni.. nak taqdim hewhew~~

    ReplyDelete
  10. boleh tahan meluat gak ah gaya bahasa lagi2 saduran rambang lahjah utara.
    btw keep it up sang penulis. (y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama Luschka ni lahjah mana pulak kehkeh

      Delete
    2. haha. nama reader pun kene rujuk kamus dewan anatomy-tahun2-kasr ainy~

      anyway, kreatif. mesej sampai! keep-it-up.

      Delete
  11. MBY~~~~ stylo la.

    ReplyDelete
  12. asslam,
    walaupun ana x tahu sape dia penulis hikyat nim,
    tapi apa yg boleh ana katakan :
    - karya terbaaik pernh ana bace,, x bosan
    padat n bermakna :)
    - karya apa pun dtg dri hati, pasti diterima oleh hati oleh para penikmatnya..

    | Allah menilai pada usaha kita, bukan natijahnya,, sebab natijah tu Allah yang bagi |

    ReplyDelete

  • RSS
  • Facebook
  • Youtube